Musik
Musik omhandler særlige oplevelses-, erkendelses- og udtryksmuligheder med betydning for sansemæssig, motorisk, følelsesmæssig, æstetisk, intellektuel og social udvikling. Det sætter den studerende i stand til begrundet at gennemføre musikundervisning og udvikle elevers dannelse.
Kompetenceområder
Kompetenceområde 1: Musikudøvelse
Kompetenceområde 2: Musikalsk skaben
Kompetenceområde 3: Musikforståelse
Kompetenceområde 4: Musikdidaktik
Kompetenceområde 1: Musikudøvelse omhandler inkluderende ledelse af musikalsk udfoldelse i klassefællesskabet såvel som i mindre grupper på baggrund af individuelle musikalske færdigheder.
Kompetencemål: Den studerende kan begrundet lede musikalsk udfoldelse i et inkluderende klassefællesskab.
Færdighedsmål: Den studerende kan
|
Vidensmål: Den studerende har viden om
|
lede og akkompagnere fællessang og musikaktiviteter på klaver udtryksfuldt i et bredt udvalg af stilarter,
|
musikteori, spilleteknik, repertoire, stilarter, instruktion og ledelse i forbindelse med klaverspil,
|
anvende egen stemme musikalsk og nuanceret som hjælpemiddel og arbejdsredskab i undervisningen,
|
stemmearbejde i relation til musikalsk og sproglig udvikling og udvikling af egen og andres stemmer,
|
udtrykke sig musikalsk gennem instrumentalspil med forståelse for genre og teknik,
|
musikalske genrer, motoriske/tekniske øveprocesser, musikalsk fortolkning,
|
lede stemmearbejde, fællessang og én- eller flerstemmigt kor i et bredt udvalg af genrer,
|
udvikling af børns stemmer, sproglig udvikling, kor/sang-metodik, indstudering, sangligt repertoire, sanglige kulturer og traditioner,
|
vejlede og lede sammenspil differentieret på baggrund af egen beherskelse af relevante instrumenter,
|
sammenspilsmetodik og instrumentkendskab samt analog og digital teknologi,
|
lede musikaktiviteter med leg, dans, bevægelse og dramatisering med øje for elevers potentialer og forudsætninger og
|
kroppens, bevægelsens og legens betydning for musikalsk udvikling og læring og
|
etablere læringsrum for elevers selvstændige arbejde med musikudøvelse.
|
læreprocesser og organisering.
|
Kompetenceområde 2: Musikalsk skaben omhandler at arrangere, improvisere og komponere musik samt igangsætte og lede skabende musikalske aktiviteter.
Kompetencemål: Den studerende kan begrundet planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle kreative musikalske processer på udfordrende og anerkendende måder, der udvikler elevers formåen til selvstændigt at skabe og udvikle musik.
Færdighedsmål: Den studerende kan
|
Vidensmål: Den studerende har viden om
|
arrangere musik og musikalske aktiviteter i et bredt udvalg af stilarter for varierede målgrupper med forskellige pædagogiske formål,
|
musikteori, notation, arrangement, instrumentation og satslære og musikalske læremidler,
|
skabe musik på baggrund af egne vokale og instrumentale færdigheder med musikalsk nysgerrighed, autenticitet og overblik,
|
kreative processer, musikalsk interpretation og varierede udtryksformer,
|
anvende it og anden teknologi som arbejdsredskab og kreativt værktøj,
|
lydbearbejdning, nodeskrivning på computer, it og internetressourcer,
|
lede kreative musikalske processer i vokal-, bevægelses- og instrumentalaktiviteter, herunder såvel komposition som improvisation.
|
kreative processer, eksperimentelt arbejde, teorier om improvisation og komposition samt musikkens æstetiske og innovative potentialer.
|
Kompetenceområde 3: Musikforståelse omhandler analyse og oplevelse af musik i et strukturelt, kulturelt og historisk samt et overordnet æstetisk perspektiv både i relation til egen beskæftigelse med musik og i relation til almen musikundervisning.
Kompetencemål: Den studerende kan varetage undervisning i musik som æstetisk, kulturelt, og historisk fænomen.
Færdighedsmål: Den studerende kan
|
Vidensmål: Den studerende har viden om
|
perspektivere musik som strukturelt, æstetisk, kulturelt og historisk fænomen,
|
musik i et historisk, psykologisk, oplevelsesmæssigt, æstetisk og samfundsmæssigt perspektiv, herunder forskellige musikkulturer, børne- og ungdomskulturer samt musik og medier,
|
fortolke musik i et bredt udvalg af stilarter og genrer,
|
musikteori og musikalsk analyse,
|
udtrykke musikalsk forståelse gennem vokal og instrumental udøvelse,
|
hørelære, musikalsk frasering, instrument- og stemmeteknik og -brug i forskellige musikalske stilarter,
|
formidle musik i forskellige genrer og stilarter fra forskellige historiske perioder og
|
musikalske genrer, stilarter og musikhistorie og
|
planlægge, gennemføre og evaluere varieret og aktiverende undervisning i musiklytning og musikoplevelse.
|
metoder til musiklytning og musikalsk udvikling.
|
Kompetenceområde 4: Musikdidaktik omhandler teoretisk funderet, professionelt og udviklingsorienteret musikundervisning i folkeskolen.
Kompetencemål: Den studerende kan begrundet planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning i musik.
Færdighedsmål: Den studerende kan
|
Vidensmål: Den studerende har viden om
|
formulere og anvende differentierede undervisnings- og læringsmål for musikundervisning,
|
musikkens betydning som eksistentielt, æstetisk, kulturbærende og identitetsskabende fænomen, begrundelser for musikfaget, musikfagets formål og indhold,
|
udvælge undervisningsindhold til såvel enkeltaktiviteter som længere forløb differentieret og inkluderende,
|
musikalsk læring og progression, undervisningsdifferentiering, læreplaner i musik og læremidler i musikfaget,
|
agere i forskellige musiklærerroller fra den myndige leder og dirigent til den lydhøre og inspirerende igangsætter i og med musik,
|
undervisningsmetodik, klasseledelse, musiklærerroller, formidlingsstrategier samt formelle og uformelle læreprocesser,
|
varetage undervisning med øje for elevernes musikalske forudsætninger, udvikling og potentialer,
|
musikpædagogisk teori, elevernes musikalske udvikling, æstetiske læreprocesser, musikalitetsteori,
|
analysere egen og andres musikundervisning med henblik på udvikling af musikundervisning i folkeskolen gennem anvendelse af data fra evalueringer,
|
evalueringsmetoder og observation og iagttagelse som metoder til at skabe viden om musikundervisning i folkeskolen,
|
analysere undervisningsmidler hensigtsmæssigt i forhold til undervisningens mål og centrale indhold samt resultater fra forskning og udviklingsarbejde,
|
læremidler samt resultater fra forskning og udviklingsarbejde,
|
anvende musikfaget i samspil med andre fag og aktiviteter på skolen og
|
tværfaglighed og
|
bidrage til skolens almene dannelsesopgave både i musikfaget og på skolen generelt.
|
musikkens betydning som motorisk/fysisk, psykologisk, socialt og kulturelt fænomen.
|